søndag 17. november 2013

Avhengighet og laster

Det er jaggu mye som skjer når man gror ett menneske. Man blir så trøtt at man tror man er dødssyk og kunne sovet i hundre år. Det stikker og strekker og gjør vondt i magen og jeg gikk til legen fordi jeg trodde jeg hadde en infeksjon eller urinveisinfeksjon. Plutselig har man fått blæra til en liten maur og må tisse kontinuerlig. Og helt uten å ha gjort noe for det vokser puppene to størrelser og er like ømme som ett nyanskaffet brannsår. Magen slutter å fungere og det å få til å gå på do kan man bare glemme. Og hormonene for ikke snakke om de hormonene... Man begynner å grine av reklamer på tv, nyhetssendingen, sanger på radioen, folk som sier noe til deg enten pent eller konstruktivt, og hvis man ser noe som helst som omhandler barn så blir man helt tussete i hodet og mister all forstand, melder se som fadder og vil plutselig hjelpe halve verden.

Også har vi mat og lukter da. Det er ett eget kapittel. Jeg har ikke lyst på noen ting og er så matlei at man skulle tro det var rene slankekuren og med kvalme som kommer og går i tillegg. Men så plutselig kl 23 på kvelden bare måååååå jeg ha lapskaus med flatbrød eller en ufattelig lyst på pulverpadder, klementiner eller lysten til å dra å fylle bensin fordi drivstoffet lukter så himmelsk. Samtidig er det å gå igjennom brødvareavdelingen på butikken noe som får magen til å vrenge seg ti ganger og det å steke kjøtt blir som å gi seg selv en herlig runde omgangsjuke.

Også er det ett faktum at alle mennesker lukter vondt nå. De har enten brukt ei hel flaske billig parfyme, en flaske elnett hårspray, ikke dusje på noe som kjennes ut som ei uke, eller spist makrell i tomat til frokost. Og som gravid får man nese som en sporhund. Lukter blir hundre ganger sterkere enn ellers, bare til opplysning til alle der ute. Så om du ser noen som febrilsk er grønn i trynet og puster nedi skjerfet sitt mens de hyperventilerer så kan du i grunn trekke konklusjonen om at de er enten sjøsyke, har omgangsjuka eller er gravid. Og for alle el ikke gå bort til de med mindre du vil bli spydd ned for kanskje er det nettopp deg som er en av de luktene de reagerer på. Just saying.

Også vokser det litt rundt magen da, selv om det kun ser ut som man har forspise seg på middag eller lunsj så får man først en ekstra Bilring før det blir en tydelig gravidmage. Så de fleste regner bare med at man har sluttet å trene og spist litt for mye og litt usunt i det siste. Ingen tør spørre i allefall. For tenk om de ikke er gravid og da har man jo tråkka i salaten, det er neimen ikke lett å vite alltid.
Men da er trikset å finne noen klær som skjuler de ekstra kiloene. Det blir store begge gensere og vide bukser. Ikke noe stress det. Men når man så vil vise fram den struttende magen og si seeeee ja jeg har en voksende liten baby i magen så bør man investere i klær som er tilpasset magen som nå ser ut som man har spist en hel vannmelon uten å tygge eller dele den.
Man skulle tro at gravidklærene var en lett sak men nei da.. Hvilke tosk fant ut at alle gensere, topper, skjorter og kjoler skulle ha 3/4 armer? På h&m hadde samtlige overdeler de upraktiske ekle trekvartarmene. Jeg hater det. Jeg vil ha enten ei skjorte med kort arm eller en genser med normal armlengde. Jeg er ikke en av de som er overoppheta når jeg er gravid og om jeg hadde vært det så er jeg ikke sikker på om 3/4 arm hadde gjort den store forskjellen på deg gitt,
Så jeg gikk ut derfra med ei bukse men ingen overdel, men en klagemail til H&M sendte jeg. Ikke tull med hormonene til ei gravid dame lissom. Litt spent på svaret jeg får derfra må jeg si.

Ellers er det bare fantastisk å være gravid igjen. Jeg hadde i grunn fortrengt alle de plagene og bekymringene og alt som hører med. Så takk for realitets sjekken lille mirakel. Ellers har jeg blitt avhengig av å dusje..... Det er det mest deilige i verden nå. Så den strømregningen framover gleder jeg meg virkelig til,,,,

Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

tusen takk for kommentarer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...