lørdag 23. juli 2011

en ufattelig tragedie i vårt lille land


Jeg stod på jobb i går og butikksjefen kommer plutselig og sier. Det har gått av en bombe i regjeringskvartalet. Jeg skjønte ikke omfanget der og da, men etter hvert som jeg høre flere og flere nyheter, det ble oppdatert på vg nett og ei skjelven dame kom inn på butikken rett fra kaoset i byen så skjønte jeg at dette er alvorlig. Men ikke før jeg hørte om skuddene på Utøya forstod jeg hvor massivt omfanget av dette var. Var bomba i Oslo en avledningsmanøver for å kunne ta seg enkelt til Utøya og vandre fritt der? 
Hva i huleste tenkte denne mannen? Hva får en person til å gjøre noe sånt. Er han fullstendig blottet for en menneskelig sjel? Måtte han råtne innvendig og bli pint til han ber om nåde. Jeg eier ingen sympati eller medfølelse for han i det hele tatt. Ingen gjør sånt mot sine egne landsmenn, eller mot noen i det hele tatt. Mine tanker går de til stakkars ungdommene på Utøya, de omkomne, de sårede, vitnene, familie, venner, pårørende. Jeg kan ikke fatte hva de har gått igjennom og går igjennom nå. Vet bare at jeg sitter her og føler meg helt tom for ord og helt sjokka. Nyhetene surrer og går og jeg ser bildene, jeg ser intervjuene, jeg ser tallene på de over 90 omkomne men jeg fatter det ikke, jeg klarer ikke forestille meg det.
Ett bevis er a tman skal i allefall ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. Her spekulerte folk i rasistiske teorier, og anklaget den ene gruppen og bevegelsen etter den andre. Tydeligvis kan et hvert sykt menneske gjøre noe slikt uavhengig av hudfarge, tro eller meninger. Ett forvirret og sykt menneskesinn har ingen annen betegnelse enn at mennesket er fullstendig sykt. 
Hvil i fred alle omkomne, alle tanker til pårørende og rammede i Oslo og på Utøya. Vi tenner ett lys for alle. 

Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

tusen takk for kommentarer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...