torsdag 26. september 2013

Husarbeid og barnearbeid =ny lek

Nei, altså misforstå meg rett jeg pleier ikke få ungene til å jobbe hjemme og er ikke for barnearbeid. Men gutta mine vil gjerne gjøre det jeg gjør og skal alltid hjelpe til med trykk på "ALLTID" tørker jeg støv eller vasker gulv så hopper de oppi vaskebøtta og staver rundt dryppende våte og hjelper da til. Støvsuger jeg så pleier de putte masse Lego figurer oppi de lukene som kan åpnes på støvsugeren og minste skal alltid sitte oppå støvsugeren. Han tror visst det er en gåbil. For ikke å glemme at hppa filteret må tas ut og snus og puttes oppi andre veien. Det er fast rutine. Og henge opp klær det er morsomt, spesielt å dra ned de våte klærene igjen og sutte av restene av vaskemiddelet. Morro er det visst å løpe gjennom klesstativet å kjenne de rene klærene piske mot ansiktet og hodet. Ligger klærene i kurva må de tømmes ut på gulvet og brukes som lekematte eller forsøk på en ukomplett tjukkas....

Middagslaging betyr klatre opp på benken, spørre om det er "barnt?" Og hente ut alt mulig av røre og skjæreredskaper fra kjøkkenskuffene. Gjerne stable krydderbokser, smake på krydder, tømme ut alle tannpirkere, gjerne putte litt ekstra oppi gryta eller stekepanna, spise uklokt spagetti og gjerne nesten ramle ned fra kjøkkenbenken i all ivrigheten på å hjelpe til å lage mat.

Barn finner alltid leker i alt. Og alt blir en lek, tror jeg skal begynne å se litt mer slik på det i stedet for å ta det som husarbeid. Kanskje bruker jeg dobbelt så lang tid men jeg syns i allefall det er morsomt?
Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

tusen takk for kommentarer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...