mandag 18. oktober 2010

ungen har blitt gær'n....


Vet ikke hva som har skjedd jeg, men helt siden forrige søndag har ungen hatt skikkelige uforutsigbare raserianfall. De kommer sånn helt plutselig men gjerne i sammenheng med at han peker på noe og ikke får det. Jeg prøver å forklare at han ikke kan få alt han peker på, spesielt ikke varme kaffekopper, spisse kniver eller andre farlige ting, og da klikker han helt fullstendig go raser og hyler og skriker på en måte jeg aldri har sett eller hørt før. Går ikke an å få kontakt eller avlede eller prøve trøste heller. Og jeg prøver virkelig å holde maska og holde meg i skinnet å hverken le eller klikke selv. 

Det er jo kjempekult at han plutselig får et slikt anfall med verdens værste tsunamibleie. Og når vi allerede har begynt å skifte på han. Da sparker, vrir og snur han seg og gnir denne herlige møkka over seg selv om hele bade. Da plasserer jeg han i dusjen og spyler han mens han står å raser mot meg. Prøver rolig å forklare at du kan ikke gå med bæsj over hele deg kjære venn, mens jeg tenker at "kan ikke denne ungen lære seg å gå på do nå? Så kommer jeg på at han bare er 1 1/2 år og skjønner ikke, kan ikke eller at det bare er en fase. Herlighet jeg tenker alt. Tenker at han har blitt besatt av noe eller bare har tørna helt... jeg får tørka han etter å ha blitt klora, lugga, sparka, og bitt noen ganger og har mest lyst til å grine selv og tenker hva hadde "NANNY" gjort nå.????.. Ikke går det an å prate til han , sette han i time out eller gi han klistremerker heller. Han er jo for liten selv om jeg er overbevist om at han skjønner i grunn alt, han bare velger å slå seg vrang fordi vi ikke skjønner han. Jeg får ikke lov til å sette han ned heller, han vil være i armene mine, andre ganger nekter han men han skal heller ikke settes ned. Det er ikke til å bli klok på dette her.

Jeg får på han en trusebleie og setter han ned og sier;- gå deg en tur!... funker dårlig, han står å raser enda mer mot meg fordi jeg har satt han ned... Prøver å gi smokk, prøver å gi  vann, mat tja jeg prøver faktisk alt, til slutt går det like plutselig over som det starta.. Og han er igjen den gode og vanlige og herlige gutten min. (skal sies at jeg har forsøkt å bare la han være når han raser slik også og se om det går over av seg selv, funker like dårlig, han vil opp i fanget og vil ikke på samme gang og blir enda mer hysterisk..)

Og jeg sitter igjen med spørsmålet, Hva i huleste skjedde??? Hvorfor oppfører ungen seg som om han har en av og på bryter? Han har aldri og da mener jeg aldri vært sånn før. Først trodde vi det var fordi han hadde ørebetennelse og øyekatarr i forrige uke, men det har gått over, det har derimot ikke anfallene. Har han kommet i trassalderen allerede? I såfall da er spørsmålet hva gjør man da? Råd og forslag mottas med enorm stor takk. og hvis det finnes en Nannyhjelp i Norge ala Usa så tar vi imot de med utstrakte armer. Skjønner ikke at en unge kan være så blid og god for så å plutselig skifte og bli en hysterisk rasende sterk gutt. 
Blogglisten

8 kommentarer:

  1. He he, sånn er det. Du får bare være rolig, og prøve å avlede ham så godt du kan. Noe må han få lov til, mens andre ting kan han ikke få lov til. Selv om han hyler. De lar seg lett avlede i den alderen der, finn fram noe annet han kan holde på med. De kan bli frustrerte fordi de ikke klarer å gjøre seg forstått. De skjønner veldig mye av det vi sier, men vi skjønner ikke hva de vil si til oss. Og da blir man frustrert!
    Ha ei fin uke!

    SvarSlett
  2. Nei at vi ikke skjønner han er helt riktig. Prøver så godt vi kan men han blir så sint med en gang vi ikke tar det med en gang. he he.. Det er en sterk vilje og stahet på disse små gitt.

    takk ha en flott uke du også.

    SvarSlett
  3. Ikke lett å forstå seg på disse små :)

    Her er tann nr 5 på gang, og lilllegutten har så vondt stakkars...

    Lykke til i konkurransene mine!

    Klem

    SvarSlett
  4. Sånn er det her også for tiden, så kanskje det er noe med den alderen?

    Har et lite tips til bleieskift da, og det er å ta det stående. Ta med så mye du får til når du tar av bleia, og få han til å bøye seg fremover (hendene i gulvet) mens du vasker. Etter vi begynte med det har bleieskift gått fra å måtte være to til å holde han i ro til at han har det moro ;)

    SvarSlett
  5. takk for tips.
    Det med bleieskift skal jeg prøve om han skjønner det da. he he.

    Jeg har fått en del tips om at det er litt vanlig rundt denne alderen ja. Noe med at de skjønner det vi sier, men at de ikke klarer å fortelle eller forklare oss hva de vil. I tillegg at de kan være veldig oppslukt i det de holder på med og hvis vi da river de ut av leken eller det de gjør så blir de sinte. Så det er vel bare å forklare og fortelle og prøve å få de med seg til å kle på seg, skifte bleie osv. får bare se hvordan det går. Det går seg nok til:)

    SvarSlett
  6. Tror det e Røyset-angeren =P Hehe... Mener at vi har vært litt hissige... Hehe.. Kanskje ikkje de på Ringvål, men vi fire andre har vel hatt en god del stunder då vi va gær'ne som små ;D

    Menmen, eg har ikkje så mange tips akkurat, men håper tips fra noen av de mer "drevne i gamet" (enn meg) hjelper ^^,
    Kjekt å se dokkar igjen i helgen !

    Stor klem fra trøndelag =)

    SvarSlett
  7. Nina: du får komme å gi han psykologhjelp når du er ferdig utdanna. For her vanker det nok feil oppdragelsesgen og mamma og pappa forstår meg ikke.raseri... Er det ikke sånn at det er med første ungen man gjør feil og lærer angående oppdragelsa da? he he.. Nei det er kanskje noe med det Røyset genet ja...

    SvarSlett
  8. Hehe.. Kan ta sin tid det då ! =P E jo minst fem år igjen etter dette, og det e hvis eg kommer rett inn (noe som skjer med ca 2 personer hvert år.. Gode odds altså! =P ).. Nei, får satser mer på at om 10 år så e eg veldig nærmt å være ferdig, eller forhåpentligvis ferdig ;)
    Så då kan eg alltids prøve å finne ut ka som foregår i hodet til poden ^^, Hihi..
    Jo, det kan vel forklare koffor du, Ola og Hanne e så rare, mens alle vi andre e så forferdelige normale =) Haha... Nei, har et sitat som e bra: Sometimes i pretend to be normal , but it gets boring..
    Soooo, i go back to being me! =D

    Stå på, så ska du se at Aron roer seg, og etter hvert vil han jo klare å uttrykke mer og mer ka han mener og koffor han e sint =)

    SvarSlett

tusen takk for kommentarer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...