mandag 26. juli 2010

From Antiparos with love

Da var vi plutselig hjemme igjen fra en utrolig koselig familieferie. Alt har gått strålende med guttungen. Aron har vært en englegutt og glist fra øre til øre siden vi dro fra Oslo.
Han sov på flyet ned til santorini, han satt stille og fulgte med i taxien og gliste og lo og prata på vei til Thira og havna der vi skulle vente på båten til Paros. Han sovna igjen og sov til vi var på båten. På båten herja han vilt rundt og krabba og underholdt og leka og styra på. Alle gliste tilbake til han. Snakk om gledes spreder. Vel framme i paros tok vi taxi til en annen havn og tok ferje over til Antiparos. En god del timer etter vi forlot Oslo var vi fremme på den fantastiske øya Antiparos.
Vi var absolutt ikke alene her. Mange nordmenn har funnet denne perlen av ei øy og en del kjendiser ferierte også her. Vi møtte på Tom Stiansen, Morten Abel og ryktene sa at Thomas Numme og familien skulle være her i disse ukene. Og sist men ikke minst selveste Tom Hanks var der.  min kjære gikk på han på havna for noen år siden, så at han har hus der er gammelt nytt tydeligvis) Noen påstod også at Madonna har hus her. Vi møtte bare på de to førstnevnte, forholdsvis opptil flere ganger. Og Aron visste og få oppmerksomhet også fra de. Hvem snur seg vel ikke når en liten blond, blåøyd, glisende, leende og blid gutt hyler så høyt han kan av begeistring og ler fordi vi sier hysj. En ny lek, hver gang vi sier hysj så ler han og hyler/ roper enda høyere. Fantastisk morsomt. Kanskje ikke alltid men. Det samme gjelder når vi sier nei så vi får finne noe annet å si.

Vi sjekket inn på Hotel Galini, Pavlos place. Det er noen kjente av min kjære som driver hotellet. Et koselig familiehotell med to stjerner. Helt greit. Toppen av lykke var at bestemor til Aron var her også og bodde vegg i vegg. Aron krabbet derfor avgårde hver morgen og banket på verandadøra til Bestemor og vekket henne. Det ble frokost på verandaen før vi dro på stranda. Der hadde Aron det som fisken i vannet. Han plasket, herjet, plukket stein, smakte på sand, vann, pinner og diverse han fant. Vi lot han smake på det meste men tok bort farlige ting og sneiper og søppel selvfølgelig. Etter herjing sov han i vogna på stranda og vi kunne ligge i sola og slange oss:) Herlig. Etter noen timer på stranda var det klart for å dra tilbake til hotellet, dusje og ta en siesta alle tre. Man blir sliten av sol og varme og det å ta en siesta kan virkelig anbefales. Så var det middagstid og slik gikk dagene. Siden det var en del familie her nede samtidig med oss var vi mange som spiste middag sammen. Ellers om forsøkte å møtes til middag. Ikke lett med flere forskjellige døgnrytmer og noen med barn, noen uten og noen voksne og noen ungdommer. Men vi fikk det til og kosa oss. Svigermor var som sagt her, ei venninne av henne, kusina til kjæresten min og barna hennes, onkelen til kjæresten og enda en kusine. Så vi var da en gjeng. Og flere kvelder fikk vi med barna barnevakt og kunne dra ut å teste utelivet. Ikke det at vi orket å holde ut så lenge men vi hadde det jo morsomt og dansa på baren og slo ut håret.

14 dager går rasende fort, plutselig skulle vi hjem igjen, selv om vi begynte å få temmelig hjemlengsel siste dagen og var litt sliten og lei sol og strand og varme og alt. Var hetebølge de dagene. Jeg lengtet også etter å kunne drikke vannet i springen, kaste dopapir i do, spise vanlig norsk grov mat og føle at jeg ble ren når jeg dusja. Gikk rundt med en konstant klissen/ klam følelse, akkurat som kroppen var seig hele tiden og aircondition er kanskje godt men man blir jo helt ødelagt i halsen og jeg våknet flere ganger av at jeg frøys på natta.
Men herregud så kos og deilig vi har hatt det. Det var akkurat denne avkoblinga og avslappinga vi trengte. Aron hadde foreldre og folk rundt seg 24/7 og storkosa seg og vi har vel knapt nok sett han så blid noen gang til tross for at han alltid er blid. Vi foreldrene har pleid kjærligheten og slappet av. sovinga har gått veldig bra, vi har ikke vært så strenge på svinga og tatt det som det har kommet. Holdt han litt lenger våken og han har som et resultat av det sovet lengere men også våknet veldig tidlig. Men det har gått utrolig bra og vi har sovet lenge alle tre og ike minst tatt oss siestaer:)

Antiparos anbelfales på det sterkeste, veldig bra for familier med små barn,  til tross for at Hellas krisa har ført til at det var utrolig dyrt der. Tett opptil norske priser og det var ganske heftig. Men det er rolig der, stille men også litt som skjer og ting man kan gjøre, deilige sandstrender, man kan dra på båttur, besøke grottene, og sitte på de flotte restaurantene på havna eller ved sunset og se solnedgangen.

EN ting vi fikk veldig bruk for, uten å skryte på meg noe eller reklamere her nå altså men det var faktisk reisestolen jeg driver å syr. Hadde vi ikke hatt med den til 15 mnd gutten vår hadde vi slitt tror jeg for det å sitte i vogna hele tiden er ikke alltid populært. Han satt så flott i voksenstol og kosa seg. og den passa til de mange forskjellige stolene de hadde der nede.
og ett annet tips til de som eventuelt skal til Hellas eller spania. Ta for guds skyld med bleier og ikke minst nok, for de bleiene der nede er sviedyre. En liten pakke pampers kosta 12 euro. altså 102 kr for ca 30 bleier...  ganske dårlig utvalg av barnemat og grøt har de også og grøten har visst en tendens til å være litt for mye sukret. Morsmelkerstatning fant ikke jeg men heldigvis drakk gutten vanlig melk blanda med litt kokt vann.