tirsdag 6. april 2010

kom over denne "forklaringen" på søvnproblemet..


Mor er deprimert:

Studier viser at barn av deprimerte mødre sover dårligere og generelt er mer urolige enn andre barn. Dessuten opplever mor babytiden generelt som mer slitsomt og utfordrende.

Om du sliter med vanskelige tanker og ikke har det bra – vær ikke redd for å søke hjelp! Helsesøster eller fastlegen kan gi verdifull støtte og ved behov hjelpe deg videre i systemet. 

(hentet fra /www.sovlillebaby.com/)


Om det er sant og riktig i vårt tilfelle så er det jo bare å si- Takk for deeeeeeeet. Som om det ikke er nok å være deprimert, så skal man ha en unge som holder en våken midt på natta også?
På en måte er det jo greit å ha en forklaring på porblemet, mend et hjelper ikke å vite at det faktisk er meg selv som er skyld i t ungen sover dårlig. Bli ikke akkurat mindre deprimert av det i grunn. Men det trenger jo ikke være bare det. Det kan være separasjonsangst, kan være tenner, kan være sykdom, kan være tilfeldig, kan være lyder som vekker. men også dette.
Hva er løsningen da? at mor får seg antidepressiva?
leste også at det ikke er sunt for barnet å gråte for mye. Det er så mange meninger om gråt og gråting. Men visstnok i følge samme nettside og forskere så kan man risikere at et barn som gråter for mye blir stressa og kan ved senere år utvikle psykiske lidelser... 
Så fordi jeg gråt mye da jeg var liten fordi man trodde det var bra for lungene så har jeg heller pådratt meg en depresjon og som følge av den så sover ikke barnet mitt godt på natta. Hurra for livets sirkel. Nå lurer jeg bare på hva slags skader jeg komemr til å påføre mitt barna barn, altså mine barnebarn pga det jeg gjør nå. Det er vel ett eller annet som kommer fram om noen år her også tenker jeg. At det ikke er sunt med a-kreme eller at barnamaten har noen skadelige hormoner i seg som gjør at ungen blir hyper når den kommer i tenårene. Får lev ei uvissheten så lenge. 

Gråtekur?

Hva er gråtekur?
Hvorfor bør du unngå gråtekurer?
Forskning sier: Unødig mye gråt kan være skadelig for babyer
Joachim Haarklou: Vær tilgjengelig for barnet ditt!

 

Min største motivasjon for å lage ei søvnside, er forferdelse over hvor vanlig det er å råde foreldrene til å la babyen skrike. "Hun tar ikke skade av å gråte litt!" er en vanlig uttalelse. Men vet vi at gråt er uskadelig?

Det finnes ingen dokumentasjon på at å forlate et gråtende spedbarn er uskadelig. Tvert imot: De siste årene har flere og flere studier vist at stress i spedbarnsperioden på sikt kan gjøre at barnet blir dårligere til å takle stress, og at hun vil være mer utsatt for psykiske lidelser som angst og depresjon. Hvorfor velger flere fagfolk å se bort fra denne forskningen?

På disse sidene kan du lese mer om hva som skjer når et barn forlates gråtende. Jeg skriver også litt om Ferbermetoden, da dette er den vanligste gråtekuren som brukes her i Norge.



Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

tusen takk for kommentarer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...