tirsdag 16. februar 2010

hvordan gi medisiner til disse små??

Hvordan gi dette?

Til en sånnen?
Det er spørsmålet og problemstillinga om dagen. Vi var hos legen med Aron i går og fikk derfor to forskjellige medisiner som han skal ta i ei uke. Penicilin som skal gies 3 ganger om dagen i ei uke og astma inhalator som han helst skal puste inn litt av 4 ganger om dagen i ei uke. 
Vel det går forsåvidt greit å gi den flytende penicilinen så fremt han faktisk får i seg litt av det vi gir og ikke spytter ut alt. Han nekter med hele kroppen og brekker seg stakkar. Skulle bare ønske han forstod meg når jeg sier at det vil gjøre deg frisk og jeg gir det ikke til deg for å være slem men for å hjelpe det. Skulle virkelig ønske han var 2-3 år og kanskje skjønte meg der altså. hjelper ikke å lokke med saft eller noe å skylel munnen med etterpå heller. Han nekter plent å ta imot noe annet etter den medisinen fordi han tror det er mere medisin. Brukte en halvtime på å overbevise han om at grøten var bare grøt og at yoghurten heller ikke hadde noe skumle greier i seg. Etter litt yoghurt på hele meg, litt på gulvet, stolen hans og over han i tillegg til litt medisin over hele han så fikk han nå i seg både medisin og grøt. Og han spiste grøten med glede når han bare fikk smakt på den. Men guri for en kamp da. Man må faktisk være to når man skal gi medisiner til ett lite barn. Som damen på apoteket sa, du må bare være bestemt. Bestemt hjelper dessverre ikke stort når man har med en 10 mnd 12 kg sumobryter baby. Han er så sykt sterk go han er som en orm når det er noe han absolutt ikke vil. Så tenk deg når det er noe han hater hvor mye han protesterer. Og jeg sitter å føler meg som verdens slemmeste og dårligste mor. 
Når man endelig har tatt denne kampen gjenstår kamp nr to. Inhalatoren som er festet til en maske som helst skal være tett over munn og nese. Han skal bare ta 5-6 åndedrag i den men det var det å få han til å ha den over munnen og nesa da. Jog tror ikke han fikk i seg ett åndedrag av den medisinen som visstnok skal hjelpe han å puste bedre. Alt som er nært ansiktet er pyton. Vi får jo ikke pusse tennen hans en gang. Det er bare greit med tannbørste om han kan holde den selv og tygge på den. Milde moses. Jeg tenkte mitt da legen skrev ut astmamedisin at dette går aldri. men vi må jo bare prøve. Man må i allefall være to når man skal gi den inhalator masken. Selvfølgelig er jeg mye alene enten dag eller kveld. Joho.
kamp nr to ble i allefall overstått og jeg gruer meg til de 5 neste kampene. 
Jeg syns virkelig synd på han samtidig som jeg vet at han bare må i håp om at han blir mye bedre og slipper slite slik som han gjør. Slipper å ha vondt og slipper å være så tett. 
Vi har blitt henvist til en barnelege for videre sjekk om det er allergi, astma eller hva det er som gjør at han er så tett og surklete i brystet. Han har jo alltid vært sånn men det blir jo verre når han er forkjøla og verre når han anstrenger seg.
Stakkar tapre gutten min.
Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

tusen takk for kommentarer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...